DELILAH Diesel engine matching the ideal light platform of the helicopter - Studium silnika wysokoprężnego do napędu lekkiego śmigłowca

Ogólne informacje
7PR Akronim programu: SP1-Cooperation „Clean Sky”
Nr referencyjny projektu: Clean Sky FP7- Call: SP1-JTI-CS-2010-05
Umowa numer: 284848

Data rozpoczęcia: 2011-10-01
Data zakończenia: 2013-03-31
Czas trwania: 18 miesięcy

Stan zaawansowania projektu: realizowany
Akronim projektu: DELILAH
Budżet: 617 320 €
Dofinansowanie projektu przez WP „Clean Sky”: 462 989 €

Osoba odpowiedzialna:
Prof. dr hab. inż. Mirosław Wendeker

Opis projektu
Istotą projektu jest opracowanie konstrukcji optymalnego silnika o zapłonie samoczynnym przystosowanego do zabudowy w śmigłowcu. Przyczyni się to w przyszłości do zmniejszenia emisji związków toksycznych oraz zużycia paliwa małego śmigłowca z zamontowanym silnikiem diesla zamiast konwencjonalnego małego silnika turbowałowego. Swój potencjał ekologiczny silniki wysokoprężne udowodniły w motoryzacji, gdzie są stosowane od wielu lat. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu dużego stopnia sprężania, intercoolera, bezpośredniego wtrysku paliwa, wtrysku wielofazowego, precyzyjnego sterowania recyrkulacją spalin i pozostałymi podsystemami. Zastosowanie takiego silnika do napędu helikoptera z pewnością wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa i poziom emisji hałasu. Ponadto zastosowanie silnika diesla spowoduje zmniejszenie wymiarów przekładni głównej śmigłowca ze względu na mniejszą prędkość obrotową na wejściu do przekładni.

Projekt będzie składał się z 3 głównych faz:

  1. określenie optymalnej konstrukcji silnika diesla,
  2. badania integracji silnika z helikopterem – opracowanie sposobu zabudowy silnika w helikopterze,
  3. badania czynników środowiskowych – badania emisji związków toksycznych.

Jednym z wyzwań jest osiągnięcie odpowiedniego wskaźnika wagi do mocy, biorąc pod uwagę wymagania dotyczące niezawodności i resursu stawiane współczesnym śmigłowcom.
Podczas projektowania silnika pracownicy Politechniki Lubelskiej wykorzystają doświadczenie, wiedzę i umiejętności w posługiwaniu się zaawansowanymi programami służącymi do modelowania tłokowych silników spalinowych:

  • oprogramowanie CFD: Fluent, AVL Fire, STAR-CD,
  • oprogramowanie CAD: Catia v5, Patran Package,
  • oprogramowanie MES: ABAQUS, MD Nastran,
  • wirtualny symulator silnika: AVL BOOST,
  • oprogramowanie do modelowania zjawisk fizycznych: Dymola Modelica, MD Adams.

Koordynator:
Prof. dr hab. inż. Mirosław WENDEKER

Politechnika Lubelska
KATEDRA TERMODYNAMKI, MECHANIKI PŁYNÓW I NAPĘDÓW LOTNICZYCH
WYDZIAŁ MECHNICZNY
ul. Nadbystrzycka 36
20-618 Lublin
tel. +48-81-538-42-72
fax. +48-81-538-47-49
e-mail: m.wendeker@pollub.pl